Dit is een volkomen foute voorstelling, een verkeerde voorstelling van zaken. Drie rijke koningen; achter hen (ook letterlijk) staat Palla Strozzi. de rijkste bankier van zijn dagen (de man met de valk; Strozzi betekent valkenier). Voor de koningen op het doek (de zwarte koning staat er geeneens bij) zullen rijke collega’s model hebben gestaan. Hun blijde boodschap: “Hier horen en waren wij bij”! Bij Kerst, bij de Kerk, bij de Mis, bij de santenkraam. We staan zelfs vooraan! Schilder Gentile da Fabriano heeft in 1423 zes jaarsalarissen ontvangen voor dit altaarstuk. Palla Strozzi zag het als zijn bijdrage aan de godheid. Hij is er onsterfelijk mee geworden (en ik doe daar door dit artikel nota beide bene een beetje aan mee). Het staat tegenwoordig in het Uffizi in Florence en is favoriet van vele bezoekers (naast de Venus natuurlijk). Ik hoor dat Ivanka Trump kandidaat is als opvolger van Wereldbank-president Jim Yong Kim. Zou zij opdracht gegeven hebben voor dit (toneel) stuk, dan zijn de drie rijken Trump, Erdogan en Putin; van die wereldorde. En zou ik daar nog bij willen zijn? Driewerf neen; natuurlijk niet. Het is of dit doek gamaakt is door de grootinquisiteur van Sevilla uit Dostojevski’s Karamazov: voor hem was geen plaats voor Christus! Hij liet hem zelfs opsluiten, want mensen zijn meer gebaat bij het godsbeeld dat de kerk van hem geschilderd heeft. Toch: ook ik maak een knieval voor deze afbeelding. Dat kwam in de eerste plaats van die eerste rijke – hij die zijn goud geeft, zijn kroon afzet - en zijn stralenkrans daarbij! Dat komt van zijn kale kop en het kroelende handje van het lachende kind. Hij krijgt een kinderlijk zegentje mee. Ik spaar afbeelding van een lachende Jezus; deze komt in de buurt. Maar het kunstwerk ging me de maanden voor kerst steeds meer aanstaan. De maand voor advent werd gepreekt uit Marcus 10 : 13 – 31: de kinderen: “De mensen probeerden kinderen bij hem te brengen om ze door hem te laten aanraken, maar de leerlingen berispten hen. Toen Jezus dat zag, wond hij zich erover op en zei tegen hen: ‘Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij’.” Het kan geen toeval zijn dat de drie evangelisten het verhaal van de rijke jonge man onmiddellijk na het verhaal van de kinderen plaatsten. De verhalen hebben kennelijk alles met elkaar te maken: De jonge rijke man wilde, dat hij net zo eeuwig leven durfde als Jezus, net zo met kinderen durfde omgaan, met het kind in zichzelf. “Toen hij zijn weg vervolgde, kwam er iemand naar hem toe die voor hem op zijn knieën viel en vroeg: ‘Goede meester, wat moet ik doen om ook zo deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ Want ik denk echt dat we de tekst zo moeten lezen. Hij had gezien hoe Jezus met kinderen kon spelen. Het woord kinderen word later in dit verhaal door Jezus gebruikt als hij zijn vrienden uitlegt waarom rijken moeite hebben met het goede nieuws voor de armen. Jezus keek hem aan, en kreeg hem lief. Eerder had hij de kinderen aangekeken – recht in de ogen. De blik van Levinas; van aangezicht tot aangezicht. Hij ziet hun verlangen. Hun dromen; hij herbergt ze. Van de kinderen; maar ook van de rijke jonge man. Feitelijk is het verhaal van de rijke jonge man is een mislukt genezingsverhaal: “Hij ging droevig vandaar, want hij had veel bezittingen”. Het lukte Jezus niet, NOG NIET om hem eeuwig te laten leven, het koninkrijk gods binnen te krijgen. Denkt u dat Jezus alles kan? Nee, dus. Koppige en harnekkige mensen kan hij niet genezen – sterker nog: ze zouden tenslotte fataal worden. Mensen die kinderen niet willen herbergen, geen asiel willen geven, druipen af, en verharden des te meer. Het is onmacht, ongeloof en onvermogen. De rijke jonge man was er nog niet klaar voor. Eh…? Nog niet. En ineens wist ik: Die kale knielende koning, die zijn goud gegeven heeft, zijn kroon heeft afgezet: - dat is die rijke jongeling, als hij eenmaal oud geworden is. Het beeld van die rijke oude man - en dat handje van het kind. Dan knielt hij wel voor het kind. En weer kijkt het kind hem aan, en weer lacht hij en heeft hij hem lief. De koning, die vroegere rijke man heeft ein-de-lijk geleerd eeuwig te leven. Dan herbergt hij het kind. Dan is hij herberg geworden voor asielzoekers. Dan is hij groot, en diep, en volwassen genoeg - en zonder angst komen kinderen op hem af. Hij zet zijn kroon af, en geeft het goud aan het arme gezinnetje asielzoekers. Ontroerend vind ik dat. Hij herbergde de droom en die kwam uit in de stal. Bij God is alles mogelijk, zegt Jezus. Dat moet meneer Strozzi, de rijke bankier gedacht hebben toen hij de schilder opdracht gaf om dit rijke schilderij te maken. Bij God is alles mogelijk! Ook dat hij er bij is! Ook dat Putin Trump en Erdogan ten slotte hun rijkdom afzetten, hun grenzen afschaffen. - Ja dat gaat ver en bij mij, of bij ons mensen is zoiets niet mogelijk – maar bij God! Geef het kind het voordeel van de twijfel! Dan en daar is alles mogelijk. Dit is zijn droom, die waarheid werd. De droom die hij herbergde, toen hij Jezus vroeg hoe hij toch ook zo eeuwig zou kunnen leven.. De droom die ontstond toen hij zag hoe Jezus de kinderen aankeek, de droom die verder aangewakkerd werd toen hij voelde hoe Jezus naar hem keek: met compassie. Eerst was er geen plek in de herberg bij de rijke jonge man. Eerst wilde hij zijn bezittingen immers niet delen met de armen. Nu wel. Al zijn goud. Met een diepe buiging. En ineens kan het kind met hem spelen! Ik weet zeker, dat de schilder beide verhalen in elkaar gevlochten heeft. Bij God is alles mogelijk, hoorden we. Herberg de droom. Blijf het kind in je koesteren, geef het plek in jouw herberg. Weet dat je zwanger bent, in verwachting. Ik herberg die droom dat het mogelijk is, dat het kan, dat het gebeuren zal. Dat er plek is in de herberg: “Wij gaan ze halen”! Of in de Bethel kerk van Den Haag. Kerst, en nog steeds geen uitzicht op een humaan kinderpardon. Onze regering weigert. Onze regering? Wie heeft ze gestemd? Het kerkasiel gaat door voor het gezin van Hayarpi Tamrazyan. Er is voor geen weg terug. De protestantse kerk Den Haag steunt de familie van harte en vol vrede. Ook de landelijke PKN doet dat. Onderdak bieden als de asielvraag er is? Er zijn 400 gewortelde kinderen die geherbergd kunnen worden. Herberg de droom! Ik vermoed, dat die rijke jonge man altijd met die droom was blijven rond lopen; Met het verlangen om open te zijn. Eerlijk. Eeuwig. Hij was aangestoken. Dat hij altijd verlangde te kunnen spelen en zichzelf niet zo serieus te hoeven nemen. Hij droomde er van, zijn kroon, zijn juk af te zetten - en zijn rijdom, zijn verzekeringen te ruilen voor eeuwig leven, eeuwig even. Herberg de Droom.. Blijf in verwachting: de meeste mensen zijn dat niet meer. Vergeet niet dat je nog aan het zoeken bent naar een plek waar je baren kunt. Je zelf mag open baren. En dan: Herberg de herders. Herberg de koningen. Herberg de asielzoekers. De gelukszoekers. Blijf kwetsbaar en ontvankelijk. Herberg de droom.

 

kriklogo

 

Ds. Ivo de Jong
Pastoriedijk 198 
3195 HK Pernis

telefoon: 010-8415105
mobiel: 06-53 455 966
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.